Een burnout is een sluwe dief die de wereld van de beste en de slimste berooft door zich te voeden met hun energie, enthousiasme en passie, en transformeert deze positieve kwaliteiten in uitputting en frustratie. Maar het goede nieuws is dat een burnout geen terminale aandoening is. Hoewel het zeker een verandering in levensstijl vergt kan het een positieve kracht in je leven worden en een kans om jezelf te herontdekken en weer energiek te worden.

Als je slachtoffer van een burnout bent geworden, zijn hier een paar stappen die je kunt nemen om het burnout herstel process te activeren.

  • Inventariseer je leven. Maak een lijst van alle situaties die ertoe leiden dat je je gestrest, angstig, bezorgd, gefrustreerd of hulpeloos voelt. Haast je er niet doorheen, het is geen race; het is een proces. In feite moet je het zien als werk in uitvoering waar je situaties blijft toevoegen wanneer deze in je op komen.
  • Noteer naast elk item in de lijst minstens één manier om die situatie te wijzigen en om de stress te verminderen. Begin dan met de uitvoering ervan en pas dit toe in je dagelijkse routine. Raak niet gefrustreerd als je niet onmiddellijk veranderingen ziet of resultaten voelt. Een burnout krijg je niet van de een op de andere dag. Het is dus niet realistisch om te verwachten dat het binnen een dag verdwijnt. Wees consequent in het doorvoeren van jou verandering. Dit is de beste manier om verbetering te zien.
  • Leer “nee” te zeggen. Vermijdt terwijl je aan het herstellen bent nieuwe verplichtingen of verantwoordelijkheden. Er zijn altijd dingen waar je echt niet onder uit kunt maar de meeste mensen hebben de slechte gewoonte om overal “ja” op te zeggen, terwijl ze ook “nee” zouden kunnen zeggen. Weersta die drang.
  • Delegeer zo veel mogelijk dingen, zelfs als de persoon aan wie je het delegeert, het niet zo snel of zo goed zou kunnen doen als jou zelf.
  • Neem pauzes tussen grote klussen/todos in. Een burnout plaatst je lichaam en geest in een verzwakte staat, dus vermijd het overgaan van het ene stres- en tijdrovende project naar het volgende. Geef je geest en lichaam de kans om te herstellen.
  • Beperk het gebruik van je apparaten tot het minimum. Gadgets, zoals iPads, computers en smartphones, kunnen grote hoeveelheden van jouw tijd en energie verbruiken en werken alles behalve rustgevend. Zet ze zo veel mogelijk uit.
  • Weersta de drang om je werk mee naar huis te nemen. Als je zoals de meeste mensen bent, wil je graag een superster zijn, ren je rond en wil je laten zien hoe snel je de finish kunt bereiken. Maar als je herstellende bent van een burnout dan kun je jezelf niet op de racebaan plaatsen.