SYMPTOMEN BURN OUT

Uitputting is niet alleen gemakkelijk te identificeren maar ook vrij onmogelijk te negeren. Warrig denken, een slecht humeur, hangende oogleden, en de noodzaak om jezelf praktisch vast te haken met een infuus aan de koffiepot zijn allemaal beproefde tekenen dat je er fysiek doorheen zit symptomen van burn out.

Maar een burn-out is een complexer geval.

Tuurlijk, je kunt fysiek uitgebrand raken en een van de bovenstaande symptomen voelen, maar soms heeft een burnout meer te maken met eentonigheid, gebrek aan motivatie, lege creatieve reserves of de langzame maar gestage ophoping van kleine stressfactoren en iets te lange werkdagen. Deze soort van burn-out kan onopgemerkt opkruipen, terwijl het langzaam de manier waarop je functioneert op het werk en thuis verandert totdat het onopgemerkt de laatste, kritieke fase bereikt.

Dus hoe kun je deze soort sluipende burnout herkennen en ingrijpen voordat het je productiviteit vermindert, je persoonlijkheid verandert, en het schadelijk is voor je lichamelijke en emotionele gezondheid? Deskundigen hebben suggesties.

“Een groot deel van een burn out heeft te maken met het ervaren van chronische stress,” zegt Dr. Ballard, die het hoofd is van de APA’s Psychologisch Healthy Workplace Program in Amerika. “In die situaties, worden de middelen die je beschikbaar hebt om met stressfactoren om te gaan overschreden door de eisen die aan je gesteld worden.”

Het niet laten checken van een burnout kan ervoor zorgen dat deze schade aanricht op je gezondheid, geluk, relaties en prestaties op het werk. Om een burnout vanaf het begin te herkennen en te bestrijden, is het belangrijk om te weten waar je op moet letten.

Dr. Ballard geeft 10 symptomen burn out die je kunt ervaren:

1. Uitputting

Een duidelijk teken van een burn out is wanneer je je de hele tijd moe voelt. Uitputting kan emotioneel, mentaal of fysiek zijn. Het is het gevoel van geen energie hebben, compleet uitgeput zijn.

2. Gebrek aan motivatie

Wanneer je niet meer enthousiast wordt over iets of je interne motivatie voor het werk bent verloren, is er een goede kans dat je een burnout ervaart. Andere manieren die dit manifesteren? Het kan moeilijker worden om ’s ochtends op te staan en om jezelf elke dag naar het werk te slepen.

3. Frustratie, cynisme en andere negatieve emoties

Misschien heb je het gevoel dat het niet meer uitmaakt wat je doet, of dat je teleurgesteld bent bij alles om je heen. Je zou kunnen merken dat je meer pessimistische gevoelens hebt dan je gewend bent. Terwijl iedereen van tijd tot tijd een aantal negatieve emoties ervaar, is het belangrijk om te weten wanneer deze ongebruikelijk voor jou worden.

4. Cognitieve problemen

Burnout en chronische stress kunnen interfereren met je vermogen om je te concentreren of je aandacht ergens op te richten. Als we gestrest zijn, focust onze aandacht zich op het negatieve element dat we waarnemen als een bedreiging. Op de korte termijn, helpt dit ons om te gaan met het probleem. Dr. Ballard zegt, “maar ons lichaam en onze hersenen zijn ontworpen om dit te verwerken in korte uitbarstingen en dan terug te keren naar de normale werking. Wanneer spanning chronisch wordt, blijft deze korte focus voor een langere tijd en hebben we moeite aandacht aan andere dingen te besteden.

Deze “strijd of vlucht” tunnelvisie kan een negatieve invloed hebben op je vermogen om problemen op te lossen of om beslissingen te nemen. Misschien vindt je dat je vergeetachtiger bent en is het moeilijker om dingen te onthouden.

5. Je werkprestaties gaan achteruit

Weet je niet zeker of je uitgebrand bent? Vergelijk je prestaties op het werk van nu met je prestaties van de voorgaande jaren. Omdat een burnout vaak over een langere periode op sluipt, kan het bekijken van deze langetermijnvisie opmaken of je nu een tijdelijke inzinking hebt of een meer chronische burnout ervaart.

6. Persoonlijke problemen thuis en op het werk

Dit heeft de neiging om in een van de twee manieren uit te spelen: (a) Je hebt meer conflicten met andere mensen, zoals het hebben van argumenten, of (b) Je trekt jezelf terug, door steeds minder met collega’s en familie te praten. Misschien merk je dat zelfs wanneer je fysiek aanwezig bent, je er met je hoofd niet bij bent.

7. Niet goed voor jezelf zorgen

Bij het ervaren van een burn out, beginnen sommige mensen met het leiden van een ongezonde levensstijl , zoals te veel drinken, roken, teveel thuis zitten, het eten van te veel junk food, niet genoeg eten of niet genoeg slapen. Zelfmedicatie is een andere probleemkwestie en kan onder meer de volgende dingen bevatten: vertrouwen op slaappillen om te slapen, meer alcohol drinken aan het eind van de dag om te ontstressen of zelfs meer koffie in de ochtend drinken om energie op te wekken om jezelf naar het werk te slepen.

8. Met je werk bezig zijn.. zelfs als je niet op het werk bent

Ook al ben je op een bepaald moment wellicht niet aan het werk, als je mentale energie wordt uitgebreid door het piekeren over werk, dan interfereert je werk  met je vermogen om te herstellen van een stressvolle dag. Om te herstellen, heb je privé tijd nodig nadat je klaar bent met een bepaalde taak… en heb je tijd nodig nadat je stopt met het denken over die taak.

9. Algemeen verminderde tevredenheid

Dit is de neiging om je minder gelukkig en tevreden te voelen met je carrière en je leven thuis. Je voelt je misschien ontevreden of  komt zelfs vast te zitten als het gaat om wat er gaande is thuis, in je omgeving of in je sociale activiteiten, zegt Dr. Ballard.

10. Gezondheidsproblemen

Over een lange periode, kan ernstige chronische stress leiden tot echte gezondheidsproblemen zoals spijsvertering problemen, hart- en vaatziekten, depressie en obesitas.

Wat kun je er aan doen?

Als deze burn out symptomen alarmbellen van herkenning laten rinkelen, wat kun je er dan aan doen? Je eerste stap naar de erkenning – en het vermijden – van een werk burnout is om bewust te zijn van deze tekenen. Vervolgens neem je de controle over je werksituatie en maak je de balans op van jouw opties. In veel gevallen kun je problemen op het werk aan pakken door erover te praten met leidinggevenden, collega’s, of zelfs een therapeut.

Je kunt stress op de werkplek ook verlichten door elders iets te vinden om van je stress af te komen: Zorg ervoor dat je je werk- en privéleven van elkaar kan scheiden, verhoog je vrije tijd, en probeer meditatie en beweging. Soms kan een slechte baan situatie echter niet  worden opgelost – en als een burnout een invloed heeft op je persoonlijke leven of je gezondheid, dan kan het tijd zijn om te beginnen met het bekijken van vacatures.

Welke burnout symptomen missen nog in dit rijtje?